
De Kracht van Enthousiasme: Verhalen, Groei en Kansen in Groepsdynamiek Trajecten
We hadden al begrepen dat de KANS vooral zat in het enthousiasme van de kinderen. Nou dat was te merken! Op de vraag: ‘hoe gaat het met jullie? En hoe gaat het met jullie als groep?’ kwam er meteen heel veel los. Een explosie aan verhalen! Het leuke van kinderen is dat als ze zien dat ze de kans krijgen om ECHT te vertellen hoe het met ze gaat ze ook heel open en eerlijk zijn. Over thuis en een overleden opa of oma, over pesten en plagen, over een meisje zijn of toch een jongen, over een ruzie waar gevochten was, over de hond, de kat, de cavia. Oei, aan ons de taak om samen een duidelijke richtlijn te maken voor de toekomst waarin iedereen zich welkom voelt. Die stap is niet meteen gezet. Het gaat zowel in therapie als bij groepsdynamiek trajecten eerst over waar de last ligt, dat er echt geluisterd moet worden. Pas als er voldoende aandacht is voor wat er speelt, kan er vanuit de deskundigen (de kinderen) naar een oplossing worden gewerkt. Geen opgelegde taak, maar een eigen missie. In deze enthousiaste groep is er veel losgekomen, kwamen er (ook voor de leerkracht) verrassende openbaringen naar boven en hebben ze samen een plan opgezet voor hun toekomst als groep. Had de leerkracht toch gelijk! Ook deze groep had nog kansen (:
Schooltrajecten
PLEK biedt diverse trajecten aan op scholen, waaronder groepsdynamiektrajecten, begeleiding voor leerkrachten en op maat gemaakte trainingen. We passen onze aanpak aan op basis van de specifieke behoeften van de school en maken gebruik van verschillende methodieken. Onze benadering is altijd oplossingsgericht, waarbij we focussen op hetgeen al aanwezig is en de groeimogelijkheden. In al onze trajecten zorgen we ervoor dat leerkrachten voldoende begeleiding ontvangen, zodat ze zelf verder kunnen na afloop.