
Groepsdynamiektraject: Mijn plek in de klas
Bij het groepsdynamiektraject ‘Mijn plek in de klas’ zetten we vanuit het perspectief van de leraar en van de kinderen uiteen hoe we inzicht kunnen krijgen in de groepsdynamiek. Dit is belangrijk om te kunnen inspelen op het groepsgedrag, zodat we vervolgens de groepsvorming een positieve wending kunnen geven. De inbreng van de kinderen wordt hierbij zeer serieus genomen. Zij zijn immers de experts en weten vaak precies wat er speelt, of wat nodig is.
Tijdens het traject delen de kinderen hun belevingen en gevoel in de groep. Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn: buitensluiten, conflicten, groepsdruk, onderlinge irritaties, voor jezelf opkomen, klikken, vriendschappen en de stap naar de middelbare school. Waar we dieper op ingaan is afhankelijk van wat er op dat moment speelt. Ze krijgen daarbij handvatten om in lastige situaties snel de balans te herstellen. We vragen de ouders om hun kind bij dit proces steunen door een luisterend oor te bieden en vragen te stellen.
Leerkrachtbegeleiding
Bij Plek zien we hoeveel je betekent als leerkracht voor een kind en ook voor de ouders. Als leerkracht heb je vele belangrijke taken. Je wilt graag dat de kinderen in een prettige pedagogisch klimaat tot leren komen. Bij Plek ondersteunen we leerkrachten bij dit proces. Naar aanleiding van de hulpvraag van de leerkracht gaan we aan de slag. Samen kijken we hoe je kunt groeien in jouw vak, op jouw manier.
“Onze ervaringen met Ilse van Toor zijn ontzettend positief. Ze is duidelijk in haar communicatie, handelt adequaat en heeft een 'down to earth' benadering. Dit maakt dat ze de problematiek op een fijne manier in perspectief kan zetten en kan relativeren. Als school zijn wij zeer positief over de samenwerking. Ilse is toegankelijk voor zowel het kind als de ouders. Ze luistert, kijkt naar de problematiek en heeft oor voor alle betrokkenen. Vanuit onze organisatie kunnen wij zeggen dat de samenwerking met Ilse als prettig wordt ervaren.