
De Kracht van Enthousiasme: Verhalen, Groei en Kansen in Groepsdynamiek Trajecten
Iedereen moet er aan geloven, je gaat de stap maken naar een andere school als je 12 jaar bent. De één is er al helemaal aan toe, de ander vindt het een gruwelijk idee en ziet enkel beren op de weg. Voor die laatste groep is de training "Stevig in je schoenen naar de middelbare" een warm bad. We behandelen alle zorgen die ze hebben en gaan er meteen mee aan de slag. Ze leren met en van elkaar.
Vorige week hebben we voor de groep die nu de training volgt ook weer (zoals gebruikelijk) jongeren van de middelbare school uitgenodigd. Zo kunnen ze hen alles vragen wat ze willen weten. En het bracht weer prachtige gesprekken op!
Waar kinderen van deze leeftijd misschien van ons volwassenen niet zoveel meer aannemen (gapende gezichten bij jouw frisse tip over hoe ze ook 'altijd naar de mentor' kunnen gaan), zijn ze nu met volle aandacht naar hun iets oudere leeftijdsgenoten aan het luisteren. Dit is logisch want er worden meteen heel wat vooroodelen weggenomen. Zo hoef je helemaal niet meteen op elke school te kunnen plannen, zijn er kinderen op school waar je heen kan voor vragen en hebben ze op scholen vaak een super goed beleid als het gaat om pesten.
'Pesten? Nee dat doen ze niet bij ons op school, tenminste... Als ze het zien he! Dan grijpen ze meteen in. Je hebt echt al snel een goede band met docenten en die zorgen gewoon voor je, weet je wel. O en als een 4de jaars ziet dat een 1ste jaars iets gebeurd... dan grijpen die ook in. Makkelijk!' Je kunt je de opluchting op de gezichten misschien wel voorstellen. Weer een beer van de weg! Morgen krijgen ze hun diploma en na de zomer komen ze ons vertellen hoe het is gegaan. We zijn benieuwd en hebben ALLE vertrouwen.
Stevig in je schoenen training
PLEK biedt diverse trajecten aan op scholen, waaronder groepsdynamiektrajecten, begeleiding voor leerkrachten en op maat gemaakte trainingen. We passen onze aanpak aan op basis van de specifieke behoeften van de school en maken gebruik van verschillende methodieken. Onze benadering is altijd oplossingsgericht, waarbij we focussen op hetgeen al aanwezig is en de groeimogelijkheden. In al onze trajecten zorgen we ervoor dat leerkrachten voldoende begeleiding ontvangen, zodat ze zelf verder kunnen na afloop.